Kotisivujen tekijä
Kun yrityksesi etsii kotisivujen tekijää, kilpailuttaminen kannattaa aina. Kuten monia muitakin palveluita hankittaessa, kilpailuttamisella voidaan saavuttaa merkittäviä hyötyjä. Kilpailutuksen hyödyt voivat näkyä laadukkaampana lopputuloksena, edullisempana hintana samasta tuotteesta tai palvelusta, tai jopa kaikkia näitä samaan aikaan. Muun muassa näistä syistä kilpailuttaminen on yleensä minkä tahansa tuotteen tai palvelun ostamisessa tärkeää.
Google auttaa
Kilpailuttaminen on usein myös hiukan vaivalloista. Yleensä kilpailutus alkaa pikaisella (tai jopa vähän pidemmälläkin) Googlauksella. Googlesta haetaan palvelua tai tuotetta ja tehdään kenties vasta ensimmäistä tutkimusta tietyn hankinnan osalta. Tätä ennen on saattanut tapahtua jo suositus. Eli joku ystävä tai tuttu on suositellut tiettyä tuotetta tai palvelua ja nyt haetaan vahvistusta suositukselle. Onko minulle suositeltu tuote tai palvelu juuri se kaikkein sopivin, vai pitäisikö tutkia vielä hiukan? Löytyisikö omaan tarpeeseen kenties jotain vielä sopivampaa?
Googlatessa löytyy yleensä joka tapauksessa useampia palveluntarjoajia, jotka voisivat työn toteuttaa. Kun palveluntarjoajat ovat vertailtu, on aika tehdä päätös, mitä yrityksiä aikoo lopulta lähestyä. Kotisivujen perusteella tehdään usein isojakin päätöksiä: mikä sivusto vakuuttaa ja kehen olen oikeasti yhteyksissä. Palveluntarjoajien niin sanotun ensivalinnan jälkeen seuraava tehtävä on etsiä sopivan henkilön yhteystiedot. Tässä vaiheessa etsitään yleensä sopivaa sähköpostiosoitetta tai jopa puhelinnumeroa, jos ostoprosessi on pidemmällä ja joku palveluntarjoaja tuntuu jo todella luotettavalta tai sopivalta.
Kotisivujen tekijöiden lähestyminen
Ostaessasi kotisivuja tai muuta melko paljon kustomoitavaa tuotetta tai palvelua ensin kirjoitat yhden laadukkaan viestin siitä, mitä suurin piirtein olisit ajatellut hankkivasi. Viestin kirjoittamisen jälkeen lähetät viestin sähköpostitse niiden yrityksien sähköpostiosoitteisiin, jotka voisivat sopia tarpeeseesi kaikkein parhaiten.
Toimiessani itse jonkun tuotteen tai palvelun ostajana, on myyjän nopeus valttia. Se, kuka on ensimmäisenä yhteydessä jättää hyvin nopeasti kaikkein positiivisimman kuvan itsestään ja yrityksestään. Ensimmäisellä yhteydenottajalla on nopeuden lisäksi hyvä mahdollisuus vaikuttaa kauppojen solmimiseen monellakin tapaa. Esimerkiksi ratkaisumyyjä (eli liiketoimintaa ymmärtävä kotisivujen tekijä) aloittaa keskustelun asiakkaan ongelmasta tai siitä, mihin asiakas etsii ratkaisua. Tämän perusteella ratkaisumyyjä pystyy käymään tarvekartoituksen läpi ja suosittelemaan asiakkaalle hänen ongelmaansa sopivaa ratkaisua.
Haastavimpien tuotteiden, kuten kotisivujen myynnissä asiakasta saatetaan itseasiassa hyvin usein kouluttaa ostovaiheessa. Tällöin asiakkaalle herää usein niin sanottuja ahaa-elämyksiä ja ostoksen todennäköisyys kasvaa. Myyjän ammattitaitoinen tarvekartoitus ja ongelmanratkaisu lisäävät todennäköisyyttä sille, että asiakas käyttää juuri kyseisen yrityksen palveluksia. Ensivaikutelman voi tehdä siis vain kerran ja sillä voi vaikuttaa paljon.
Nettisivujen ostoprosessin kompastuskivet
Kun asiakas kohtaa hyvän myyjän, siinä on toki monia varjopuoliakin. Todellisuudessa hyvä myyjä voi olla vain todella hyvä puhumaan ja vakuuttelemaan, mutta itse myytävä tuote tai palvelu onkin sitten vain keskinkertainen.
Vaikka itsenäisesti tehty kotisivujen tekijän kilpailutusprosessi on yleensä suhteellisen nopea toteuttaa, on siinä muutamia kompastuskiviä. Todennäköisesti asiakas tulee alan ulkopuolelta ja esimerkiksi nettisivujen tekijää kilpailutettaessa asiakkaalla ei välttämättä ole kovinkaan hyvää käsitystä siitä, mitkä toimistot tai freelancerit voisivat sopia juuri hänen tarpeeseensa.
Kotisivujen hinnat
Useimmilla toimijoilla ei ole välttämättä minkäänlaisia hintoja sivuillansa. Tämä ei välttämättä johdu siitä, että tietoa haluttaisiin pimittää, vaan siitä, että jokainen nettisivuprojekti on oma kokonaisuutensa. Osalla pienemmän budjetin (usein myös WordPressiä käyttävillä) kotisivujen tekijöillä on toki hinnat esillä, jopa ihan pakettimuodossa. Pienemmissä budjeteissa tämä on mahdollista, kun suurin osa asiakkaista ei tarvitse kotisivuillensa mitään ihmeellistä tai edes ihmeempiä toiminnallisuuksia. Sen sijaan monet haluavat ihan perussivut, jotka toimivat hyvin niin tietokoneella, kuin puhelimellakin. Tämän lisäksi useimmat asiakkaat toivovat sivuillensa helposti löydettävissä olevat tärkeät tiedot kuten palvelut, yhteystiedot ja muut vastaavat.
Yhteenvetona sanottakoon: oli projekti sitten minkä kokoinen tahansa, kilpailuttaminen kannattaa aina. Siinä voi säästää aikaa, rahaa ja saada usein myös laadukkaamman lopputuloksen.