Millaiset ovat sopivat kotisivut yrityksellesi?
Millaiset ovat oikeanlaiset kotisivut yrityksellesi? Tätä kysymystä on hyvä pysähtyä miettimään niin hankkiessasi yrityksellesi ensimmäisiä verkkosivuja kuin pohtiessasi vanhojen sivujesi uudistustarvetta.
Lue nämä simppelit ohjeet, niin osaat valita yrityksellesi sopivat nettisivut.
Kotisivut yrityksen verkkonäkyvyyden perustana
Yrityksen omat verkkosivut ovat usein yrityksen koko verkkonäkyvyyden perusta. Toki monilla yrityksillä on kotisivujen tukena muun muassa erilaisia sosiaalisen median kanavia, mutta yrityksen kotisivut ovat yleensä se paikka, josta ihmiset etsivät ns. “virallisinta” ja ajantasaisinta tietoa yrityksestä ja sen toiminnasta.
Siksi yrityksesi kotisivujen on tärkeää näyttää ammattimaisilta, luotettavilta ja yrityksesi näköisiltä. Jos verkkosivustosi näyttää tökeröltä, on täynnä kirjoitusvirheitä ja sen viimeisimmät päivitykset ovat kymmenen vuoden takaa, kävijät luultavasti olettavat päätyneensä huijarisivustolle tai yrityksesi lopettaneen toimintansa. Tämä ajaa kävijät nopeasti tiehensä.
Mieti, mitä verkkosivuiltasi oikeasti haluat
Yrityksen kotisivut pitää aina suunnitella sen mukaan, mitä niillä on tarkoitus tehdä. Jos esimerkiksi yrityksesi hankkii kaikki asiakkaansa yksinomaan B2B-kontaktien kautta ja käyttää kotisivuja ainoastaan käyntikorttina, josta kontaktit löytävät yhteystiedot helposti, ei yrityksen ole mitään järkeä investoida kalliiseen ja laajaan verkkosivustoon.
Jos taas sivujen tarkoituksena on myydä tuotteita kuluttajille suoraan verkossa, sivuille tarvitaan laadukas ja luotettava verkkokauppa, joka latautuu nopeasti ja jota kävijöiden on helppo käyttää. Netistä löytyy paljon verkkokauppoja, eivätkä ihmiset kauaa viihdy huonosti toimivassa kaupassa, ellei se satu tarjoamaan aivan uniikkeja tuotteita.
Kannattaa myös olla realistinen sen suhteen, mitä erilaiset sivustoratkaisut maksavat. Mikäli yritys tarvitsee verkkokaupan, on verkkosivuprojektiin budjetoitava selvästi enemmän kuin käyntikorttisivuun.
Esittele kotisivuilla yrityksen vahvuudet
Kotisivut tarjoavat yritykselle erinomaisen mahdollisuuden tuoda selkeästi esille kilpailuvalttinsa ja erottua muista yrityksistä.
Useimmilla aloilla vallitsee kova kilpailu eri toimijoiden kesken, joten on ensiarvoisen tärkeää, että yrityksesi erottuu muista toimijoista edukseen. Mitä konkreettisemmin pystyt yrityksesi vahvuudet osoittamaan, sitä parempi.
Jos yritykselläsi on esimerkiksi paljon kokemusta tietynlaisten projektien onnistuneesta toteuttamisesta, ja vaikuttavat referenssit, tuo ne näkyvästi esille sivuillasi. Jos taas yrityksesi osaa erityisen hyvin palvella tietyn asiakasryhmän tarpeita, kerro se sivujesi kävijöille heti ensimmäiseksi. Samalla kannattaa näkyvästi tuoda esille erilaiset yrityksesi hankkimat sertifikaatit ja todisteet yrityksesi osaamisesta ja luotettavuudesta.
Kun ihmiset etsivät netistä tiettyä palvelua, he usein vertailevat eri yritysten verkkosivuja keskenään. Samaa palvelua tarjoavien toimijoiden palvelun sisältö on monesti hyvin samanlaista keskenään, ja palvelua etsivän hakijan voi olla vaikea edes erottaa yrityksiä toisistaan. Siksi yrityksesi on tärkeää onnistua jäämään ihmisten mieleen.
Jos haluat näkyä Googlessa, optimoi sivustosi
Useimmat yritykset haluavat verkkosivujensa löytyvän helposti hakukoneilla kuten Googlella. Jos hakukonenäkyvyys on yrityksellesi tärkeää, täytyy näkyvyys ottaa huomioon sivujesi suunnittelussa kokonaisvaltaisesti.
Käytännössä tämä tarkoittaa, että koko sivusto tulee rakentaa hakukoneystävälliseksi. Tällainen optimointi ei takaa yrityksellesi hyviä sijoituksia hakutuloksissa, mutta se mahdollistaa ne. Jos sivustoa ei ole rakennettu hakukoneystävälliseksi, ei sillä yleensä ole toivoakaan löytyä hakukoneilla.
Hakukoneoptimoitu sivusto on teknisesti korkealaatuinen ja nopea, sillä hakukoneet tarjoavat hakutuloksissaan mieluummin sivustoja, jotka latautuvat kävijälle nopeasti. Hakukoneoptimoiduilla sivuilla myös sivuston rakenne, tekstit, otsikot ja metatiedot on tehty sellaisiksi, että hakukoneet ymmärtävät helposti, mistä sivuilla on kysymys.
Kannattaa myös muistaa, että verkkosivujen hakukonenäkyvyys on avainsanakohtaista. Sama sivu voi siis näkyä tietyllä hakutermillä hakutulosten kärjessä ja toisella termillä sijalla 80. Siksi vaikkapa yrityksen palvelusivut kannattaa optimoida niille termeille, joilla niiden toivotaan Googlesta löytyvän.